Wycieczki rowerowe dla Wszystkich

Bezpłatne, dla wszystkich chętnych niedzielne wycieczki rowerowe ruszają w Łodzi z ul. Nowomiejskiej spod Zegara Słonecznego w Parku Staromiejskim (tzw. Park Śledzia)  Zbiórka uczestników o godzinie 9.00

KALENDARZ WYCIECZEK zobacz >> ]

Spotkania klubowe

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych działalnością ŁKTK oraz planujących wstąpić do Klubu na nasze spotkania . Spotkania klubowe odbywają się w każdy nieświąteczny czwartek miesiąca w siedzibie PTTK Łódź ul. Wigury 12A o godz. 17.00  [ zobacz >> ]

Relacje z imprez

Zapraszamy na relacje z imprez turystycznych: wycieczki rowerowe po Łodzi i łódzkim regionie, wycieczki rowerowe po Polsce, Europie i świecie, zloty i rajdy rowerowe ogólnopolskie i europejskie, itp. ...

[ zobacz >> ]

 

RELACJA - z niedzielnej wycieczki rowerowej "Szlakiem linii tramwajowej 44" - 25.05.2025

W dniu 25 maja miałem przyjemność poprowadzić kolejną już w tym roku wycieczkę rowerową naszego klubu. Tym razem trasa wycieczki, którą opracowałem wiodła szlakiem dawnej, zlikwidowanej w 1992 roku podmiejskiej linii tramwajowej nr 44 do Aleksandrowa Łódzkiego. Dzięki pięknej słonecznej pogodzie na miejscu zbiórki przy zegarze słonecznym w Parku Staromiejskim zebrało się 38 osób. Po przedstawieniu się i krótkim omówieniu spraw organizacyjnych oraz trasy i podzieleniu uczestników na dwie grupy ruszyliśmy do pierwszego punktu wycieczki, czyli ......
 
 
^^^ po więcej zdjęć kliknij w powyższe zdjęcie
*** aby przejść do dalszej treści  relacji naciśnij poniżej przycisk "Czytaj dalej" lub tytuł posta
 
 
 
 
.......dawnego dworca tramwajów podmiejskich mieszczącego się przy ulicy Północnej. Tutaj omówiłem historię łódzkich tramwajów i linii podmiejskich oraz historię samego dworca (którego budynek istnieje do dziś) i węzła komunikacyjnego w tym rejonie. Po kilkuminutowym postoju ruszyliśmy w trasę, dokładnie śladem linii nr 44 wzdłuż ulicy Północnej, Ogrodowej, następnie skręciliśmy w prawo na północ w ulicę Zachodnią, gdzie jadąc wzdłuż niej drogą rowerową dotarliśmy do skrzyżowania z ulicą Limanowskiego, gdzie na moment zboczyliśmy z trasy i podjechaliśmy na drugi punkt wycieczki na Bałucki Rynek skąd w okresie przedwojennym w latach 20-tych ubiegłego wieku rozpoczynały swoją trasę tramwaje linii do Aleksandrowa Łódzkiego. Tutaj omówiłem na czym polegała pętla uliczna i jak tramwaje manewrowały w tym miejscu wracając z Aleksandrowa i odjeżdżając w jego kierunku. Po tym krótkim opuszczeniu głównej trasy wróciliśmy na szlak linii i pojechaliśmy już na zachód ulicą Limanowskiego w kierunku Aleksandrowa, najpierw ulicą, a następnie drogą rowerową. Tak dotarliśmy do trzeciego punktu na trasie wycieczki do krańcówki tramwajowej na Żabieńcu obok dworca PKP Łódź Żabieniec. Tutaj omówiłem kilkuletni epizod przerwy w bezpośrednim kursowaniu tramwajów linii 44 do Aleksandrowa związany najpierw z rozbudową linii kolejowej, z którą krzyżowały się tory tramwajowe i następnie budową w tym miejscu nowoczesnego wiaduktu drogowo tramwajowego w latach 60-tych. Zaprezentowałem tutaj uczestnikom wycieczki również parę zdjęć związanych z tą linią tramwajową z albumu poświęconemu komunikacji miejskiej w Łodzi, który posiadam. Znów po krótkiej przerwie ruszyliśmy dalej na zachód wzdłuż ulicy Aleksandrowskiej drogą rowerową wzdłuż torów tramwajowych docierając do kolejnego, czwartego punktu wycieczki, czyli do krańcówki tramwajowej przy ulicy Chochoła na osiedlu Kochanówka. Tutaj omówiłem schyłkowy okres funkcjonowania linii 44, gdy ta linia została zlikwidowana na odcinku podmiejskim i docierała do tej pętli stając się de facto linią miejską oraz jej ostateczną likwidację w 1992 roku. W tym miejscu po krótkim postoju wjechaliśmy ponownie na jezdnię i pojechaliśmy dalej ulicą wśród samochodów do granicy Łodzi i Aleksandrowa Łódzkiego po lewej stronie mijając pozostałości dawnej linii tramwajowej w postaci drewnianych i betonowych słupów na których rozwieszone były kiedyś przewody sieci trakcyjnej zasilającej tramwaje. Po minięciu granicy Aleksandrowa, w miejscu dawnej linii tramwajowej kilkanaście lat temu powstała istniejąca do dziś droga rowerowa, więc zjechaliśmy na nią i dalej już dokładnie jechaliśmy śladem dawnych torów tramwajowych. Bliżej centrum miasta, droga się skończyła więc zjechaliśmy na jezdnię i tak po kilkuset metrach dotarliśmy do ostatecznego celu naszej wycieczki, czyli do Placu Kościuszki w Aleksandrowie Łódzkim, dokąd przez cały okres istnienia linii tramwajowej docierały tramwaje z Łodzi. Tutaj szczegółowo omówiłem historię tego miejsca i funkcjonującej tu krańcówki tramwajowej, jej kolejne etapy istnienia i przebudowywania, pokazałem schematy układu torowego jaki istniał w tym miejscu, jak się zmieniał, kolejne zdjęcia z tego miejsca i taboru tramwajowego, który obsługiwał tą linię przez cały okres Polski Ludowej. Pokazałem miejsce, gdzie na placu i okalającym go parku zachowano na pamiątkę oryginalny kilkudziesięciometrowy fragment torowiska tramwajowego. Tutaj zrobiliśmy półgodzinną przerwę na posiłek, niektórzy uczestniczy wycieczki korzystając z pięknej pogody zasiedli w pobliskim ogródku gastronomicznym na lody i kawę. Tutaj też część uczestników odłączyła się od wycieczki. Po tej przerwie udaliśmy się na ostatni etap wycieczki, czyli powrót do Łodzi, już bocznymi trasami, najpierw jadąc drogą rowerową od centrum Aleksandrowa na południe dotarliśmy do granic tego miasta, następnie dalej piękną trasą kontynuowaliśmy przez parę kilometrów jazdę drogą rowerową do miejscowości Wola Grzymkowa, gdzie skończyła się droga rowerowa, więc zjechaliśmy na jezdnię. Dalej jechaliśmy drogą m.in. wzdłuż lasów, więc zrobiliśmy tutaj krótki postój techniczny na potrzeby fizjologiczne. Tak jadąc dotarliśmy do miejscowości Babice, gdzie skręciliśmy z szosy w lewo na wschód kierując się do Łodzi, dalej jechaliśmy już miejscami krętą i malowniczą drogą m.in. przez Babiczki i Niesięcin. Po kilkunastu kilometrach dotarliśmy z powrotem do granic miasta w okolicach osiedla Huta Jagodnica, gdzie dalej jechaliśmy prosto w kierunku Złotna, gdzie u zbiegu ulic Krakowskiej i Biegunowej oficjalnie rozwiązałem wycieczkę, której długość wyniosła około 31 kilometrów od miejsca rozpoczęcia do miejsca zakończenia.
 
prowadzenie wycieczki i relacja : Michał Iljin.
 
zapraszamy do obejrzenia fotorelacji  na Facebook >>> [FOTORELACJA]

(foto :Jacek Siech)

 

 

 

 

www.lktk.pl