RELACJA - z majówkowej wycieczki klubowej " Po Powiecie Łódzkim Wschodnim " - 3.maja 2023

3 maja przed godziną dziesiątą na peronie przystanku Bedoń umówiła się grupa pewnych Rowerzystek i Rowerzystów. Pomysł na spotkanie zaproponował kolega Jacek a pod przewodnictwem koleżanki Agnieszki i kolegi Rafała, którzy znają okolicę powiatu Łódzkiego Wschodniego ruszyli także Marzena i Andrzej. Przejeżdżając przez wieś Bedoń, Jordanów dotarliśmy nad malowniczą dolinę rzeki Mrogi, gdzie w miejscowościach Gałkówek - Kolonia i Witkowice zajrzeliśmy na cmentarze Ewangelicki oraz  I WŚ, które są częścią projektu "Muzeum w przestrzeni". Projekt "Muzeum w przestrzeni" to ...

*** aby przejść do dalszej treści  relacji naciśnij poniżej przycisk "Czytaj dalej" lub tytuł posta na górnej belce

^^^ po więcej zdjęć kliknij w powyższe zdjęcie

...wytyczone i oznakowane cztery szlaki turystyczne. Szlak historyczny (133 km), Szlak Przyrodniczy (113 km), Szlak Kulturowy (102 km) oraz najkrótszy Szlak Kulinarny (71 km). Można śmiało powiedzieć, że zaliczyliśmy z każdego szlaku po kawałku. Szlaki te przeplatają się ze sobą.

Jak już wspomniałem, pierwszym cmentarzem na szlaku kulturowym ✅ był cmentarz w Gałkówku Koloni - z 1802 roku. Cmentarz Ewangelicko - Augsburski świadczy o wielokulturowości regionu. Na terenie cmentarza można znaleźć kilkanaście nagrobków i ich fragmentów, część wspomnianego, zniszczonego filara, przewrócony drewniany krzyż i studnię. Wszystkie czytelne inskrypcje na cmentarzu wykonano w języku niemieckim.

W Gałkówku Koloni skręcamy w lewo i zjeżdżamy w dolinę rzeki Mrogi w kierunku wsi Witkowice. Po prawej stronie umiejscowione jest Uroczysko Pustułka. Zachwycamy się tutaj kwitnącymi roślinami, m.in. Gwiazdnicą Wielokwiatową czy Scrophularia vernalis czyli Trędownikiem wiosennym. Szlak Przyrodniczy zaliczony ✅

W tym miejscu znajduje się także cmentarz z I WŚ - Słynna "Bitwa Łódzka", która pochłonęła około 200 tysięcy ofiar i zginęło w niej wielu Polaków, których siłą wcielono do armii zaborców. Na cmentarzu znajdują się trzy obeliski z krzyżami. Każdy z nich jest poświęcony odpowiednio do wyznania osób jakie brały udział w walkach Operacji Łódzkiej 1914-1918. Obiekt na szlaku historycznym zaliczony ✅

Następnie wspinamy się na wzniesienie i przejeżdżając przez wsie Witkowice, Zalesie,  Ściborów, Rochnę docieramy do kompleksu wypoczynkowego Projekt Lisowice przy którym zatrzymamy się na powrocie z Tworzyjanek. Właśnie tutaj prowadzi nas dzisiejsza wycieczka. Zatrzymujemy się w Starym Folwarku w Tworzyjankach 10. Stary Folwark to malowniczo położony XIX w. obiekt architektoniczny zbudowany przez niemiecką rodzinę Shleier. Obecnie pełni rolę nowoczesnego kompleksu gastronomiczno - hotelarskiego z funkcją ośrodka szkoleniowego. Stary Folwark to obiekt na Szlaku Kulinarnym ✅ położony kilkanaście kilometrów od Łodzi. Właśnie ze względu na położenie jest znakomitym miejscem bazowym dla zorganizowanych grup turystycznych. W stylowym wnętrzu umeblowanie restauracji oparte na meblach z drewna stylizowanego na vintage. Zasiedliśmy wygodnie na poduchach umieszczonych na drewnianych ławach. Wypiliśmy pyszną kawę i herbatę oraz zamieniliśmy słowo z Właścicielami Starego Folwarku. Następnie zostaliśmy oprowadzeni po kompleksie gdzie pięknie kwitnące drzewa. Z pewnością jeszcze tutaj wrócimy. A turystom szukających bazy noclegowej serdecznie polecamy Stary Folwark w Tworzyjankach 10.

Oglądając pobliskie drewniane wille w Tworzyjankach zjeżdżamy ze wzniesienia w dół do Lisowic. Tutaj na rzece Mroga są wydzielone spiętrzenia wody, które tworzą dwa sporej wielkości stawy. Wpierw podziwiamy niewielki ale efektowny wodospad a następnie udajemy się obejrzeć ruiny kaplicy przypałacowej umieszczonej malowniczo nad stawami. Przejeżdżając przez park w stylu angielskim docieramy do Pałacu Silberstaina obecnie znajduje się tutaj Dom Pomocy Społecznej. Przed pałacem na klombie kwitną piękne żonkile i tulipany tworząc pierwszy plan na zdjęciu.

Kilkanaście metrów dalej nad stawami ulokowano najnowszą inwestycję Projekt Lisowice. Do stawów prowadzi piaszczysta plaża, jest punkt gastronomiczny, trzy budki oferujące przekąski i lody. Są toalety i przebieralnie. Usytuowano na wodzie infrastrukturę do uprawiania wakeboardingu. Dla odważnych jest park linowy z kilkoma poziomami trudności. Przez kompleks wypoczynkowy prowadzą drogi rowerowe o przyjemnej nawierzchni, są stojaki rowerowe u-kształtne (chociaż w cieplejsze letnie dni jest ich zbyt mało dla chętnych plażowiczów, którzy z chęcią tutaj odpoczywają). Na jednej z wielu ławek robimy sobie odpoczynek. Niektórzy decydują się na wejście do wody chociaż temperatura nie zachęca do kąpieli - około 10°C. Jemy sorbety lodowe. Następnie zbieramy się do drogi powrotnej. Tym razem wracamy przez Bogdankę, Gaj, Gałkówek Parcela do Gałkówka Koloni gdzie zamyka nam się kółko naszej trasy.

Drogę do stacji Bedoń obieramy przez Janówkę i Justynów. Przejeżdżamy przez malownicze stawy na Marysiunku koło Andrespola. A następnie drogą rowerową jedziemy na stację kolejową w Bedoniu. Tutaj kończymy naszą wycieczkę odprowadzając na pociąg Jacka i Marzenę. Andrzej pożegnał się z nami na stawach Marysinek.

Tekst i zdjęcia Rafał Grabarczyk #CYKLOTURYSTA - [zobacz blog]

PS. jeśli  oprócz wycieczek niedzielnych  zechcesz uczestniczyć w podobnych wycieczkach  wewnątrzklubowych zapraszamy wstąp do naszego  Klubu ŁKTK  lub odwiedż nas  podczas  otwartych spotkań klubowych w każdy czwartek w siedzibie PTTK Łódź , ul.Wigury 12 A  o godz. 17:00 , gdzie planujemy tego typu wycieczki.